Pregătirea acestui fel de mâncare a trezit suspiciuni. Angajatul mai avea o sancțiune pentru hărțuire și intimidare.
Cuprins
Plângerile clienților au condamnat unul dintre cei mai vechi angajați ai unui magazin alimentar din Murcia, se arată într-o hotărâre recentă a Tribunalului Superior de Justiție din această regiune. Jaime era responsabil cu secția de fructe și legume din 2009, având sarcini precum menținerea ordinii, reaprovizionarea produselor, retragerea produselor deteriorate și efectuarea comenzilor. Într-o dimineață, căutarea de roșii proaspete pentru un gazpacho a declanșat o alarmă care avea să ducă la concedierea sa.
În prima parte a zilei de 21 mai 2022, Jenaro, responsabilul magazinului, a constatat că zona de fructe și legume era dezordonată și prezentă o lipsă evidentă de produse: abia mai rămăseseră castraveți, iar roșiile, departe de a aduce culoare și prospețime, erau în stare de putrefacție. În acest context, s-a apropiat Zulima, chiriașa magazinului de pește din același local și clientă obișnuită, care decisese să pregătească gazpacho pentru prânz. Ea a văzut produsul și a decis să-i trimită un mesaj audio lui Luis María, directorul companiei, pentru a-și exprima nemulțumirea.
Fotografii, videoclipuri și mesaje
În sentință se poate citi relatarea acestui episod: „Doamna Zulima voia să cumpere roșii, dar acestea erau putrede și scurgeau apă, ardeii pe care voia să-i cumpere pentru a prepara gazpacho erau vechi și erau doar patru castraveți în stare proastă”.
Acesta este cel mai nutritiv fruct din lume: ajută sistemul nervos și are proprietăți anticancerigene.
Scena din magazin nu a fost un caz izolat. În aceeași zi, după ce a ascultat plângerile și a primit imagini care documentau dezastrul, directorul a verificat chatul intern al echipei și a constatat că angajatul responsabil de secție, Jaime, nu împărtășise fotografii cu starea în care lăsase magazinul de fructe și legume în după-amiaza precedentă. Aceasta era o practică obișnuită pentru a consemna calitatea și aprovizionarea produselor după terminarea turei.
Compania primise deja mai multe avertismente cu privire la importanța acordării unei atenții sporite expunerii produselor proaspete și respectării riguroase a instrucțiunilor date personalului responsabil. Cu toate acestea, ceea ce s-a întâmplat în dimineața următoare și nemulțumirea exprimată de o clientă care nu a putut să-și finalizeze cumpărăturile au declanșat o serie de evenimente care au fost documentate în fotografii, videoclipuri și mesaje.
Recidivist
Cu câteva săptămâni înainte de acea sâmbătă, pe 29 aprilie, un client cumpărase o jumătate de pepene verde, care aparținea, de asemenea, secției supravegheate de Jaime. A doua zi, acesta a semnalat că produsul era putred, ceea ce a declanșat o altă reclamație. Responsabilul magazinului a verificat personal și a constatat că, într-adevăr, cealaltă jumătate a produsului era încă la vânzare, în același stadiu de descompunere.
Curtea Supremă pune limite concedierilor disciplinare: acestea nu pot fi efectuate fără ca lucrătorul să aibă posibilitatea de a se apăra.
În săptămânile următoare, situația nu s-a îmbunătățit. În zilele de 24 și 25 mai, alți clienți au depus reclamații oficiale cu privire la prezența mărfurilor în stare de putrefacție și la erori în identificarea produselor. Pe 27 mai, Jenaro, după verificarea zilnică, a fost nevoit să retragă roșii și ciuperci în stare avansată de deteriorare, acumulând un istoric care documenta nerespectarea sarcinilor de supraveghere și retragere a produselor improprii consumului.
Avertismentele și sancțiunile anterioare, precum mustrarea primită de Jaime la 10 februarie 2022 pentru fapte similare, nu au reușit să corecteze situația, agravând evaluarea internă cu privire la prejudiciul cauzat și riscul de a ajunge chiar la consecințe legale mai grave în cazul unei eventuale intoxicații alimentare.
Hotărârea
În mod cumulativ, munca deficitară, repetarea nerespectării instrucțiunilor, conflictele cu superiorii și colegii și existența unei sancțiuni anterioare pentru hărțuire și intimidare a clientelor au constituit dosarul disciplinar care a dus, la 21 iunie 2022, la înmânarea scrisorii de concediere disciplinară lui Jaime de către companie.
Abia la finalul procesului, după audierea tuturor părților și examinarea probelor, s-a cunoscut amploarea deciziei judecătorești. Curtea Superioară de Justiție din Murcia a confirmat legalitatea concedierii disciplinare, respingând recursul introdus de lucrător și absolvind compania de orice obligație de despăgubire.